LOGGBOK

 Fann La Perle på Blocket sommaren 2010
image7.jpg

Säfflesnipa - 64 klinkbygge mast o stödsegel 9x3m Sötv. kyld MD4 fin vagn, nytt kapell,
kyl, toa, kök, c - värme + värmare, badbrygga + stege, fina dynor m.m. Pris 120.000
Mahognybåt
Säljes av Jan Fors: Insänd 21 maj 07:51.
Vi reste till Säter och tittade på båten, bestämde oss snabbt.

Båten behandlad med: färg under är Hempel True blue 30390 Mille
light, Lack International Original och rå linolja.
Konserveringsolja Coolway. Skriver även ner en lista på
grejer som kommer med båten.

Mast inkl. lanterna wire vantar vindflöja mm.

Segel, flaggstång, ny flagga, 6st. fendrar, badstege
fram, 2st. ankare ett större ett mindre inkl. rep,
förtöjningsfjädrar, 2st. ant. en hel del förtöjningsrep,
en ingående och mycket bra instruktionsbok på motorn. mm

Båten kom till Karlskoga Bofors småbåtshamn KBMK 2010-07-15
Sjösattes samma dag.

Premiärturen gick längs Bergslagskanalen till Bockholmen 21 Juli
image5.jpgimage6.jpg

Nästa tur vart med hela familjen till Filipstad.
image8.jpg

Båten användes flitigt under sommar och höst 2010.
Klubbholmen KBMK

Båten sjösatt 2011-07-09
Nu får hon ligga och täta några dagar.
image24.jpg

Semestern är planerad med färd från Karlskoga till Kristinehamn på väg, sedan över Vänern, genom Trollhättekanal och vidare upp till Grebbestad.
2011.jpg

2011-07-14 körde vi in La Perle till Kristinehamn.
14juli.jpg

Efter en kort provkörning lade vi till vid en lånad båtplats.
14juli-css.jpg

2011-07-16 Startade semster turen.
Kort stop för lunch och bad på Kungsholmen i Vänern.
16juli1astop.jpg

Kvälls stoppet blev vid Laxhall Brommösund.
Musik på bryggan, men kocken slutade 21:00.
Så vi grillade och åt i båten.
16juli2astop.jpg
16juli2astopp.jpg

2011-07-17 Läckö slott. Här stannade vi och åt en slottsmiddag.
Morgonen därpå gick vi en slottsvandring, mycket bra!
17uli.jpg
meny.jpg
lacko.jpg

2011-07-18 Seglade vi vidare över Dalbosjön till Vänersborg där vi stannade för natten.
Tankade fullt 45 liter på 113 distans =0,4 L/Mil
segel.jpg
fyr.jpg
2011-07-19 Trollhätte kanal är 82 kilometer lång varav 10 kilometer är grävd och sprängd kanal och resten är naturlig farled i Göta älv. Nivåskillnaden från havet till Vänern, 43,8 meter, övervinns av sex slussar. Den första slussen i Lilla Edet har en lyfthöjd på 6 meter och de följande fyra slussarna i Trollhättan har en lyfthöjd på ungefär 32 meter. En grävd och sprängd kanal leder genom Trollhättan – ibland används "Trollhätte kanal" specifikt om den sprängda delen, Bergskanalen, och ibland också om Bergskanalen och dess anslutning norrut, Stallbacka kanal. Den sista slussen vid Brinkebergskulle i Vänersborgs kommun lyfter ytterligare cirka 6 meter och kanalen Karls grav leder slutligen fram till Vänern via den lilla sjön Vassbotten.

Den norske kungen Harald Hårdråde lär enligt historien redan på sommaren 1064 tagit sig upp för Göta älv med en krigsflotta på 60 fartyg. Fallen vid Lilla Edet, Trollhättan och Vargön utgjorde naturliga hinder och man fick dra fartygen på land förbi dessa. Planer fanns redan på 1500-talet att bygga slussar och därmed göra älven segelbar hela vägen mellan Västerhavet och Vänern. Det dröjde dock ända till år 1800 innan detta var möjligt, inte minst tack vare den rastlösa energi Peter Bagge ådagalade. Tidigare försök att bygga slussar förbi Trollhättefallen har dock gjorts, bland annat av Christopher Polhem. Vid fallområdet kan man se Polhems slussleds olika slussar.

Sveriges och Trollhätte kanals första sluss, Lilla Edets sluss, stod klar redan 1607. Efter 1800 års slussled har ytterligare två slussleder förbi Trollhättan kommit till, 1844 och den senaste 1916. Dessa tre slussystem ligger parallellt i Trollhättan men det är bara 1916 års slussled som numer är farbar. Flera ombyggnader och restaureringar av denna slussled har gjorts.

Varje år fraktas cirka 3,5 miljoner ton gods och under sommarmånaderna passerar 3 000 till 4 000 fritidsbåtar genom kanalen.
kanal.jpg
kanal1.jpg
kanal2.jpg
kanal3.jpg

2011-07-20 Stannade vi på Marsstrand för lunch.
mars.jpg
mars1.jpg
Åkte vidare till Kärringön, där var det fullt, naturhamn på en liten ö.

2011-07-21 Smögen, massor av partybåtar, lunch och lite shopping.
smog.jpg
Körde vidare Sotenäskanalen, mötte en del fina träbåtar och andra skepp.
sot.jpg
bat1.jpg
bat2.jpg
bat3.jpg

I Hamburgsund såg vi en Olympic 580C.
olymp.jpg

Kom fram till Grebbestad 2011-07-21 kl 22:50
Max mönstrade av några dagar. Fyllde tankarna 63 liter.

Åkte vidare till Fjällbacka, Väderöarna, Havstensund, Strömstad.
2011-07-24 - 2011-07-28
grebb.jpg
havst.jpg
grund.jpg
stroms.jpg
trang.jpg

Max mönstrade på i Grebbestad 2011-07-28
Sedan vände vi kurs mot Tjärnö/Almesund där vi ska ta upp La Perle.

2011-07-29 Kungshamn, stannade för natten i gästhamn, tankade 76,5 liter
kungs.jpg

Stannade vid Björnhuvud på Tjörn för natten 2011-07-30

2011-07-31 Körde vi vidare in till Almesund där vi stannade över natten.
2011-08-01 Lånade vi en bil för att åka till Grebbestad och hämta vår bil.
Kl 13:00 lyfte vi La Perle på en lastbil, kl 17:30 låg hon vid kaj i Karlskoga småbåtshamn.
Vi åket till Klubbholmen och stugan i Lonnen.
tjorn.jpg
Vi körde 380 distans denna resa, och allt har fungerat bra.
Vädret var växlande med mest sol, vi har stannat och badat massor.

Sjösättning 2012


13 juli
Nu ligger semester båten i sjön.
Känns skönt att få sjösätta när man lagt några hundra timmar i båthuset.
Däcket har fått ny olja, nya fönster, taken målade.

Semester 2012
Sjösatte i Kapurja/Kristinehamn 23 juli, denna gång rampade vi.
Resans stopp: Karlstad 24 juli, Spiken 25 juli, Dalbergså, Vänersborg, Tjörn, Marsstrand 28 juli sedan en massa öar på V-kusten.
599982-511199625564218-840025766-n.jpg
Höll oss runt Grebbestad Fjällbacka.

dsc-0452.jpg
Tanumstrand tillsamans med Westgard och Spennare 2 aug.

dsc-0459.jpg
2012-08-08 Bröllopsdag på La Perle

dsc-0475.jpg
Gabbes dykläger 9 aug.

dsc-0499.jpg
Efter 3 veckor tog vi henne hem på lastbil 13 aug.
Vi hade tur med vädret denna sommar, 3 dagar med regn annars sol.

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)